IMU-sensorer – därför behövs de i automations- och automotive applikationer

adminSensorer

Vad är egentligen en IMU-sensor och varför behövs den i många automations- och automotive applikationer? IMU, Inertial Measurement Unit, är en elektronisk sensor som mäter acceleration och återkopplar position såväl som vinkelhastighet i 3 dimensioner. IMU-sensorer finns i en varierande typ av moderna produkter, från din smartphone till industrirobotarna i produktionslinjer och de populära, autonoma fordonen.

Vi på Cumatix har lång erfarenhet av denna typ av sensorer inom flera olika användningsområden. Här nedan har vi listat några utmanande applikationer, där vi kan hjälpa er att identifiera de mest lämpliga och optimalt dimensionerade IMU-sensorerna.

1. Positionering i grävmaskins- och jordbruksmaskiner med GNSS

Grävmaskin – Det kan vara en utmaning att styra en grävmaskins skopa med hög precision. Men med hjälp av en IMU-sensor för att mäta roll och pitch går det smidigt att lösa problemet. Om en IMU-sensor är placerad på en grävmaskins bom och arm, kan den användas för att mäta förändringar från dess ursprungliga läge och positionera den korrekt.

Jordbruk – Ett jordbruksfordon kan ha en GNSS-antenn som ständigt rör sig, men det innebär att fordonets position alltid kommer att läsas av felaktigt. För automatisering är det viktigt att få exakt mätning, annars riskerar maskinen köra i en felaktig riktning. Det här kan lösas med hjälp av en IMU med GNSS-teknik.

Dessutom utförs beräkningar inuti IMU-enheten och kan ange flera variabler som output, exempelvis vinkelhastighet, acceleration, roll, pitch och yaw. Enheten kan också levereras med ett Kalmanfilter – vilket rekommenderas för system där kontinuerliga rörelseförändringar görs, utan att använda extern processorkraft.

2. Fordonsdynamik

En annan intressant applikation där en IMU kan användas är inom fordonsdynamik, vid kalibrering av ett fordons chassi. IMU-sensorns gyroskop och accelerometrar kommer att mäta dynamiken i fordonschassit och ange väldigt exakta roll- och pitchdata, vilket möjliggör en korrekt utvärdering.

Här kan du läsa om en lämplig lösning med TAG350 från Tamagawa.

3. AGV och självkörande teknik

Autonoma fordon som används inomhus, till exempel AGV, kan inte ta emot GNSS-signaler. Därför används QR-koder, skyltar eller magnetband för att styra enheterna genom exempelvis verkstäder. För att leda AGV:n mellan magnetband och QR-koder krävs en IMU-sensor. Den kan också användas för att upptäcka sluttningar i AGV:ns gångväg eller noggrant övervaka onormala vibrationer eller stötar under transporten.

 

 

Vill du veta mer om IMU-sensorer och vilka möjligheter som finns?
Kontakta oss
här!