ABB

adminCase

Den ser ut som en stor orange fågel där den står på ett ben. Med sin långa hals rör den sig lätt och mjukt i alla riktningar. Med sin typiska ABB-orangea färg är den lätt att känna igen – ABBs industrirobot 4600. Cumatix och Tamagawa har varit med och vidareutvecklat marknadens kanske mest månsidiga robot.

Drivmotorn har en unik kombination av styrka, noggrannhet och ett litet format

”2006 var IRB 4400 en väldigt populär robot med beprövad kvalitet, men vi kände att vi behövde ersätta den med en mer kompakt och mångsidig robot”, berättar Mats Olsson som arbetar som Robotkonstruktör på ABB i Västerås, och fortsätter ”Det var en rejäl utmaning för våra konstruktörer. Vi ville att den nya roboten skulle bli så liten och kompakt som möjligt men ändå bibehålla den fantastiska bannoggranheten och korta tidssyclerna från föregångaren. Våra kunder efterfrågade en mer rörlig och flexibel robot med lägre vikt för att passa bättre till deras applikationer”.

“Cumatix och Tamagawa var mycket lyhörda och professionella under hela processen”Mats Olsson, Robotkonstruktör på ABB

Hög rörelsenoggrannhet nyckel till framgång

Det tog ett par år att utveckla denna nya robot som kom att kallas IRB 4600. Den nya designen saknar den typiska parallella pelaren från den tidigare modellen, vilket har förbättrat rörligheten och flexibiliteten. Det går dessutom att montera den nya roboten på fler olika sätt. Den kan monteras på golv, lutad, inverterad eller hängande. Den har även en semi-shelf möjlighet vilket ger en mycket god nåbarhet under robotens bas. Tack vare sin låga vikt kan roboten dessutom placeras ovanpå en maskin. En semi-shelf monterad robot har en vertikal räckvidd på hela 173 centimeter från toppläge till under fot, vilket är mycket användbart vid applikationer som pressgjutning, formsprutning, extraktion och sprutmålning. Kanske är ändå den största styrkan hos IRB 4600 dess höga rörelsenoggrannhet. I många process-applikationer som vid tätning, limning, skärning och liknande är rörelsenoggrannheten en viktig nyckel till framgång.

Tamagawa var mycket lyhörda

”Drivmotorn i 4600:an har en unik kombination av styrka, noggrannhet och ett litet format som vi specade upp i nära samarbete med Cumatix och Tamagawa”, avslutar Mats Olsson. ”Det tog ett antal turer innan vi hittade exakt den optimala specifikationen men Cumatix och Tamagawa var mycket lyhörda och professionella under hela processen”.

Tamagawa AC Servomotor

Tamagawas tillverkning av AC Servomotorer är mycket flexibel och man har lång erfarenhet av att tillhandahålla kostnadseffektiva lösningar till internationella kunder med mycket specifika krav.


Installerade produkter



Servomotor från Tamagawa

Läs mer på sidan om Motorer


Kundcase


ABB

Den ser ut som en stor orange fågel där den står på ett ben. Med sin långa hals rör den sig lätt och mjukt i alla riktningar. Med sin typiska ABB-orangea färg är den lätt att känna igen – ...

Toyota

Toyotas hybridbil Prius har både en förbrännings- och en elmotor. Modellen har blivit omåttligt populär med över två miljoner sålda exemplar världen över sedan lanseringen 1997. Bilen drivs med ...

Husqvarna

När Husqvarna började utveckla en elektrisk väggsåg så fanns det bara enkla varianter på marknaden. Med de befintliga motorlösningar som stod till hands skulle sågen blivit alldeles för stor och ...

NASA

Visserligen får Ogura dagligen en del märkliga förfrågningar, men den här hör till en av de mer ovanliga. NASAs Johnson Space Flight Center i Houston konstruerade ett fordon med sex dubbla hjul, ...

Toyota

adminCase

Toyotas hybridbil Prius har både en förbrännings- och en elmotor. Modellen har blivit omåttligt populär med över två miljoner sålda exemplar världen över sedan lanseringen 1997.

Bilen drivs med varje motor var för sig eller tillsammans. Motorerna kopplas samman med en avancerad växellåda utrustad med två Singlsyn-resolvar från Tamagawa. Dessa ger den noggranna vinkelgivningen som krävs för att koordinera de båda motorerna. Utan dessa skulle det vara omöjligt att uppnå den mjuka övergången mellan el- och bensindrift som gör moderna hybrider så enkla och bekväma att köra.

Tamagawa Singlsynsensor

Tamagawas Singlsynsensor är en ultratunn resolver. Den används bland annat som feedbackenhet till traktionsmotorer i hybridbilar och tåg samt feedbackenhet vid elektronisk servostyrning.



Installerade produkter



Tamagawa Singlsynsensor

Läs mer på sidan om Sensorer


Kundcase


ABB

Den ser ut som en stor orange fågel där den står på ett ben. Med sin långa hals rör den sig lätt och mjukt i alla riktningar. Med sin typiska ABB-orangea färg är den lätt att känna igen – ...

Toyota

Toyotas hybridbil Prius har både en förbrännings- och en elmotor. Modellen har blivit omåttligt populär med över två miljoner sålda exemplar världen över sedan lanseringen 1997. Bilen drivs med ...

Husqvarna

När Husqvarna började utveckla en elektrisk väggsåg så fanns det bara enkla varianter på marknaden. Med de befintliga motorlösningar som stod till hands skulle sågen blivit alldeles för stor och ...

NASA

Visserligen får Ogura dagligen en del märkliga förfrågningar, men den här hör till en av de mer ovanliga. NASAs Johnson Space Flight Center i Houston konstruerade ett fordon med sex dubbla hjul, ...

Husqvarna

adminCase

När Husqvarna började utveckla en elektrisk väggsåg så fanns det bara enkla varianter på marknaden. Med de befintliga motorlösningar som stod till hands skulle sågen blivit alldeles för stor och tung att hantera. Istället var det vanligt att man använde sig av en vagn med en stor induktionsmotor som matade en hydraulisk motor på sågen.

Hydraulaggregat är stora och otympliga och dessutom har de låg verkningsgrad. Med Tamagawas effektiva motorer kan man utnyttja högre sågeffekt på många fler byggarbetsplatser då man nu bara behöver ansluta maskinen till 32 amperes säkring mot tidigare 63 ampere. Resultatet har blivit en miljöriktig maskin som dessutom levererar mer prestanda.

Utmaningen var alltså att utveckla en elektrisk motor som var tillräckligt liten och lätt att hantera men som ändå uppfyllde kraven på prestanda och styrning. ”Det var här vi kopplade in Cumatix och Tamagawa”, berättar Peter Zetterlind, utvecklingschef på Husqvarna Construction Products. ”Cumatix satte upp specifikationerna och hanterade hela dialogen mellan oss och Tamagawa. De hittade de rätta experterna som kunde lösa alla de tekniska frågor som uppstod under projektets gång”. Och de var åtskilliga.

Väger en tiondel av en konventionell motor

Under utvecklingsarbetet tog Tamagawa fram ett antal olika prototyper. Bland annat var det mycket komplicerat att lösa vattenkylningen med en hel del svårigheter att beräkna kyleffekten. Här fick vi gemensamt testa oss fram med olika lösningar vilket bland annat landade i speciallindningar, unika magneter och gavlar speciellt utformade efter vår applikation. Och resultatet blev slutligen en stor framgång. 2008 lanserade Husqvarna,WS 440 HF, 13 kilowattsmaskinen med permanentmagnetmotor som blev en storsäljare världen över. Den är lätt och ergonomisk att hantera och väger endast en tiondel av en konventionell motor. Nu har Husqvarna med ytterligare hjälp av Tamagawa även utvecklat en kraftigare såg på 19 kilowatt. Den sågar igenom väggar upp till 720 millimeter. ”Vi ligger helt i täten när det gäller tekniska prestanda”, avslutar Peter Zetterlind. ”Vi kan bland annat använda mindre mängd kylvatten på grund av den höga effektiviteten, vilket är nog så viktigt på många platser i världen där vatten är en bristvara”.



Installerade produkter



Motor från Tamagawa

Läs mer på sidan om Motorer


Kundcase


ABB

Den ser ut som en stor orange fågel där den står på ett ben. Med sin långa hals rör den sig lätt och mjukt i alla riktningar. Med sin typiska ABB-orangea färg är den lätt att känna igen – ...

Toyota

Toyotas hybridbil Prius har både en förbrännings- och en elmotor. Modellen har blivit omåttligt populär med över två miljoner sålda exemplar världen över sedan lanseringen 1997. Bilen drivs med ...

Husqvarna

När Husqvarna började utveckla en elektrisk väggsåg så fanns det bara enkla varianter på marknaden. Med de befintliga motorlösningar som stod till hands skulle sågen blivit alldeles för stor och ...

NASA

Visserligen får Ogura dagligen en del märkliga förfrågningar, men den här hör till en av de mer ovanliga. NASAs Johnson Space Flight Center i Houston konstruerade ett fordon med sex dubbla hjul, ...

NASA

adminCase

Visserligen får Ogura dagligen en del märkliga förfrågningar, men den här hör till en av de mer ovanliga. NASAs Johnson Space Flight Center i Houston konstruerade ett fordon med sex dubbla hjul, vart och ett med oberoende drivning, styrning och aktiv stötdämpning. Dessutom behövde hjulen klara av att resa eller sänka hela maskinen så att den kan ta sig fram i ojämn terräng, eller ta sig fram med såkallad “crab walk” som man säger på NASA.

Maskinen behövde vara väldigt robust och vara möjlig att köra även om ett eller annat hjul skulle bli helt obrukbart. Det robusta utförandet är givetvis ett måste då maskinen ska fungera långt ifrån närmaste verkstad, närmare bestämt 240 000 kilometer bort – på månen! NASAs syfte med detta unika fordon är att det ska hjälpa deras austronater att uppföra en utpost på månen till år 2020.

Tillbaks till basen

Det är Oguras MMC5 koppling som används för att elektriskt koppla in eller ur vart och ett av de sex motoriserade drivsystemen från de parvis drivande hjulen. Detta ger fordonet en form av dragkontroll. Drivningen kan dessutom koppla ur ett drivhjul från motorn och växelllådan i händelse av skada, ett låst hjul eller fel på den elektriska motorn eller transmissionen. Så när tekniska problem uppstår kan Oguras koppling hjälpa till att säkra att uppdrag genomförs som planerat och att austronaterna säkert kan ta sig tillbaka till basen.

Nära samarbete med NASA

Ogura samarbetade med NASA för att specifiera denna koppling till deras transmissioner. Den här typen av kopplingar är oerhört pålitliga och används normalt på fiskebåtar under mycket tuffa förhållanden. Med det optimerade magnetiska flödet tillsammans med en speciell friktionsyta med metall mot metall håller de de högsta momenten och den lägsta vikten av alla dagens tillgängliga industriella kopplingar.

Ogura utvecklar dagligen lösningar för relativt jordnära verksamheter så det var givetvis en mycket spännande utmaning att lösa denna uppgift åt NASA. Det är ju inte varje dag man får hjälpa NASA att virvla upp lite måndamm i utforskningen av vårt fantastiska universum.

MMC5 koppling

Oguras MMC5 koppling lämpar sig för marina och mobila applikationer med höga moment och vibrationskrav. Den finns i 12 samt 24VDC utförande med momentöverföring upp till 400 Nm.


Installerade produkter




Kundcase


ABB

Den ser ut som en stor orange fågel där den står på ett ben. Med sin långa hals rör den sig lätt och mjukt i alla riktningar. Med sin typiska ABB-orangea färg är den lätt att känna igen – ...

Toyota

Toyotas hybridbil Prius har både en förbrännings- och en elmotor. Modellen har blivit omåttligt populär med över två miljoner sålda exemplar världen över sedan lanseringen 1997. Bilen drivs med ...

Husqvarna

När Husqvarna började utveckla en elektrisk väggsåg så fanns det bara enkla varianter på marknaden. Med de befintliga motorlösningar som stod till hands skulle sågen blivit alldeles för stor och ...

NASA

Visserligen får Ogura dagligen en del märkliga förfrågningar, men den här hör till en av de mer ovanliga. NASAs Johnson Space Flight Center i Houston konstruerade ett fordon med sex dubbla hjul, ...

Ny serie av tunna bromsar från Ogura

adminKopplingar & bromsar

Spring-applied brakes

Ogura har utvecklat en ny serie av elektromagnetiska bromsar. Bromsarna finns i sju storlekar med vridmoment från 4Nm till 50Nm och är ca 60% tunnare än den tidigare RNB serien. Den nya tunnare konstruktionen har åstadkommits genom att optimera magnetflödet samt att ett helt ny friktionsmaterial har tagits fram.

Bromsen är främst utformad för att statiskt hålla en last men kan användas för att hantera akuta dynamiska stopp upp till bromsens maximala moment. Bromsen skapades för att möta behoven hos tillverkare av servomotorer och inom robotindustrin där utrymmet alltid kritiskt. Eftersom mindre material används är bromsarna också lättare vilket kan vara viktigt för applikationer som exempelvis bärbar medicinsk utrustning.

För mer information kontakta oss +46 (0) 8 768 65 91.

Ny elektromagnetisk broms från Ogura

adminKopplingar & bromsar

Ogura permanent brake

Ogura har lanserat en ny permanentmagnetbroms med högt vridmoment i förhållande till storleken. Bromsen levereras som standard med 24V-spole men kan modifieras enligt önskemål från kund. Den nya bromsen är lämplig att användas för medicinska och andra bärbara applikationer där storlek och vikt är kritiska. Bromsen finns i sex olika storlekar och vridmomentet varierar från 0,4Nm till 30Nm. Alla modeller levereras med ”zero backlash” vilket gör dem perfekta för servoapplikationer med hög precision. Förutom storlek och vridmoment är kan denna typ av broms också göra kontrollerade stopp.

Ogura har tillverkat kopplingar och bromsar sedan 1938. Under den tiden har de utvecklat över 5.000 olika modeller av kopplingar och bromsar. Ogura är världens största tillverkare av elektromagnetiska kopplingar och bromsar. Nuvarande produktionskapacitet är över 30 miljoner enheter per år. För att ge lokal support har vi fjorton fabriker spridda över hela världen i Asien, Amerika och Europa. Alla produktionsanläggningar är ISO erkännas och följer ISO 9001, 2008, ISO 140001 och ISO / TS 16949.

För mer information kontakta våra säljare på 08-768 65 91

Ny serie av småbromsar

adminKopplingar & bromsar

Micro holding brake

Ogura har designat en ny serie av småbromsar till servomotorer. Dessa finns både som cirkulära med en diameter på 19mm och fyrkantiga 15x15mm. Bromsarna är framtagna för servo och robotapplikationer och kan användas som hållbroms och nödbroms. Bromsarna väger runt 400 gram med ett vridmoment på 0,5Nm och klarar varvtal upp till 6000 rpm.

För mer information kontakta oss på 08-768 65 91

Ny serie av tunna mikrokopplingar

adminKopplingar & bromsar

Micro clutch

Den nya serien MIC-T från Ogura är både en mindre, lättare och kostnadseffektivare mikrokoppling än föregående serien MIC. Kopplingarna används till största del i skrivare och kopiatorer.

Ogura har tillverkat kopplingar och bromsar sedan 1938. Under den senaste tiden har de utvecklat över 5000 olika modeller av kopplingar och bromsar. Ogura producerar främst elektromagnetiska kopplingar och bromsar men även mekaniska, hydrauliska och en mängd olika specialprodukter. Ogura är världens största tillverkare av elektromagnetiska kopplingar och bromsar med en nuvarande produktionskapacitet på över 30 miljoner enheter per år.

För mer information kontakta oss på telefon +46 (0)8 768 65 91.

3 axligt IMU kort (MEMS gyro)

adminSensorer

IMU board

Vår Japanska leverantör Tamagawa har utvecklat ett 3-axligt IMU (Inertial Measuring Unit) kort som erbjuder temperatur kompenserad avkänning av vinkel och acceleration i tre dimensioner via seriell kommunikation. Kortet är utrustat med 3 gyron baserat på MEMS tecknologi samt 3 accelerometrar. En teknik som erbjuder ett mycket kompakt format samt kostnadseffektivitet.

IMU kortet är i huvudsak utvecklat för bilindustrin för stabilitetskontroll såsom antisladd, men även som kompletterande sensor till GPS navigering. Användningen är däremot inte begränsad till bilindustrin och framgångsrika applikationer inkluderar industrirobotar, verktygsmaskiner samt bildstabilisering i kameror.

Unika egenskaper för Tamagawas 3-axliga IMU kort är:

  • Kompakt format, låg vikt samt låg strömförbrukning
  • Små kostnadseffektiva MEMS gyron och accelerometrar
  • Hög dataöverföringshastighet (200Hz)
  • Hög tålighet mot vibrationer/shocker
  • Brett temperaturområde (-40C ~ 85C)
  • Inbyggd temperatursensor
  • “Self check mechanism” för ökad säkerhet

Kontakta gärna våra säljare för att veta mer!

IMU board

Ny serie av kaliperbromsar från Ogura

adminKopplingar & bromsar

Caliper brake from Ogura

ed ökat intresse för kaliperbromsar har Ogura fått förfrågningar om de skulle kunna utveckla en pneumatisk fjäderengagerade kaliperbroms. Ogura har därför utvecklat två nya serier, ANB-1100-CP med en klämkraft på 11 000 Newton och ANB-2300-CP med en klämkraft på 23 000 Newton.

De nya bromsarna från Ogura har stationära cylindrar som gör dem mycket tillförlitliga och mycket tåliga för vibrationer. Trots att bromsarna kan ge en oerhörd kraft är de relativt lätta för sin storlek och mycket kompakta. De är idealiska för applikationer som till exempel vindkraftverk och olika typer av rälsfordon.